Apelujemy: #zostańwdomu

11 marca 2020
11 marca 2020 Alicja Baska

Apelujemy: #zostańwdomu

W dobie światowej epidemii nowego koronawirusa bardzo prosimy wszystkich Was o pozostanie w domach. Zachęcamy do pobrania TEJ GRAFIKI i udostępniania jej razem z poniższą treścią. 

Akcja #zostańwdomu powstała na bazie doświadczeń, obserwacji ze świata i wiedzy medyków. Ma na celu zmniejszenie ryzyka i rozpowszechnienia się wirusa.

W okresie pandemii koronawirusa (SARS-CoV-2) bardzo prosimy wszystkich o pozostanie w domach ⁣oraz o zwrócenie szczególnej uwagi na higienę, przede wszystkim MYCIE RĄK, unikanie kontaktu, zasłanianie twarzy przy kichaniu, niedotykanie twarzy. 

Wiemy już, że młodzi ludzie i dzieci chorują łagodniej, ale to głównie oni przenoszą wirusa na osoby z grup ryzyka, czyli seniorów, chorujących przewlekle, osoby z obniżoną odpornością,  kobiety w ciąży. OGRANICZMY CZAS SPĘDZANY Z INNYMI OSOBAMI – epidemia to nie jest czas na spotkania towarzyskie. BĄDŹMY ODPOWIEDZIALNI. 

Ciężkie obustronne środmiąższowe zapalenie płuc z niewydolnością oddechową i ryzyko zgonu w przebiegu COVID-19 dla niektórych stanowi realne zagrożenie, dlatego:⁣

  • OBJAWY: jeśli obserwujesz u siebie OBJAWY zakażenia górnych dróg oddechowych (np. gorączka, kaszel, duszność), podejrzewasz zakażenie koronawirusem – zrezygnuj z pracy i skorzystaj z infolinii NFZ 800 190 590, telefonicznie skontaktuj się z sanepidem lub Twoim lekarzem, NIE odwiedzaj przychodni i szpitali; aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa – zostań w domu; ⁣
  • U LEKARZA – potrzebujesz ZAŚWIADCZENIA LEKARSKIEGO, RECEPTY konsultacji wyników badań – skontaktuj się ze swoim lekarzem lub przychodnią TELEFONICZNIE; recepty czy zaświadczenia mogą być wystawiane drogą elektroniczną – zostań w domu;⁣
  • potrzebujesz zrobić codzienne ZAKUPY – zrezygnuj z wizyty w supermarkecie, spróbuj zrobić je online lub w osiedlowym sklepie – zostań w domu;⁣
  • chcesz spędzić czas z dzieckiem – ZREZYGNUJ Z MIEJSC PUBLICZNYCH – sal zabaw, klubokawiarni, w zamian wybierz planszówki w domu, klocki, puzzle, rysowanie, wspólne czytanie książek czy oglądanie bajek – zostań w domu;⁣
  • PODRÓŻE – masz zaplanowaną podróż, szczególnie zagraniczną – przesuń jej termin, odwołaj, nawet jeśli nie możesz odzyskać zapłaconych pieniędzy – zostań w domu;⁣
  • ODWIEDZINY DZIADKÓW – chcesz odwiedzić dziadków, sam(a) albo z dziećmi, a nie czujesz się najlepiej – zadzwoń do nich – zostań w domu;⁣
  • POMOC POTRZEBUJĄCYM – ktoś z Twoich bliskich jest w starszym wieku, choruje na choroby przewlekłe – zaproponuj pomoc w zakupach i codziennych czynnościach, ale w bezpośrednim kontakcie zachowaj szczególną ostrożność, żeby mógł zostać w domu;⁣
  • ZGROMADZENIA RELIGIJNE – potrzebujesz chwili modlitwy, skupienia – to zrozumiałe, ale zrezygnuj raczej z pójścia do kościoła, wybierz inną formę uczestnictwa w mszy, na przykład za pomocą radia czy podcastu, przyjmij Komunię Duchową – zostań w domu;⁣
  • SPOTKANIA TOWARZYSKIE – planujesz spotkanie w centrum miasta lub innym miejscu publicznym – zrezygnuj z niego, przełóż na inny termin albo spotkaj się w małym gronie – zostań w domu;⁣
  • AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA – to świetny pomysł, o ile będzie to aktywność na świeżym powietrzu, z ograniczonym kontaktem z innymi osobami lub ćwiczenia w domu, zrezygnuj z siłowni – zostań w domu;⁣
  • ZAKUPY DRUGIEJ POTRZEBY – potrzebujesz nowego swetra czy butów, zrezygnuj z odwiedzania galerii handlowych, spróbuj wybrać coś, co masz w szafie lub odłóż zakupy na później – zostań w domu;⁣
  • WYDARZENIA MASOWE – planujesz wyjazd na konferencję, koncert lub film w kinie – zrezygnuj z tego, nawet jeśli organizator tego nie odwołał; włącz film w komputerze, posłuchaj muzyki, otwórz książkę – zostań w domu;⁣
  • TRANSPORT PUBLICZNY – musisz gdzieś dojechać, zrezygnuj w miarę możliwości z transportu publicznego (pociągu, autobusu, samolotu), wykorzystaj samochód lub rower;⁣
  • PRACA – jeśli możesz pracować zdalnie – zostań w domu.⁣

Brak zajęć na uczelni, praca zdalna czy zwolnienie z obowiązku pracy to nie jest czas na spotkania towarzyskie. 

Jeśli możesz, unikaj spotkań z innymi ludźmi. O ile to możliwe, zostań w domu, wychodź tylko wtedy, kiedy to konieczne (niezbędne zakupy, spacer z psem, aktywność na świeżym powietrzu).⁣

Zachowaj spokój, nie panikuj. Izolacja jest konieczna w ograniczaniu rozprzestrzeniania się wirusa.⁣

Odżywiaj się zdrowo, dużo śpij i MYJ RĘCE!⁣

#ZOSTAŃWDOMU⁣

___⁣
Polskie Towarzystwo Medycyny Rodzinnej i Polskie Towarzystwo Medycyny Stylu Życia wspierają zainicjowaną przez Panią Doktor Katarzynę Kożuch-Sajdak akcję edukacyjno-informacyjną „ZOSTAŃWDOMU” i zachęcają do dalszego udostępniania. 

 

Alicja Baska

Dyrektor Organizacyjna i współzałożycielka PTMSŻ, lekarz stażysta, aktywistka. Wcześniej przewodnicząca i współzałożycielka pierwszego w Polsce Studenckiego Koła Naukowego Medycyny Stylu Życia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Członkini Zarządu European Lifestyle Medicine Council. Pasjonatka medycyny kulinarnej.