#zostań w domu – aktywność fizyczna

17 marca 2020
17 marca 2020 Alicja Baska

#zostań w domu – aktywność fizyczna

Za nami pierwsze dni #zostańwdomu. Po pierwszej fali mobilizacji i motywacji, warto przypomnieć, że to POCZĄTEK i czeka nas znacznie więcej takich dni.⁣

Pozostaje nam uzbroić się w cierpliwość i zrobić wszystko, by #zostańwdomu nie pozostało medialnym modnym hasłem a realną praktyką.⁣
Nasza pełna mobilizacja jako społeczeństwa i zastosowanie świadomej „autoizolacji” zamiast wpadania w zbiorową panikę jest kluczowe dla spowolnienia rozwoju pandemii ➡️ #flattenthecurve oraz ochrony najbardziej narażonych – osób starszych, przewlekle chorych, z obniżoną odpornością ➡️ „Be a barrier, not a carrier.”⁣

Zadbajmy o to RAZEM.⁣

Od kilku dni odpowiadamy na Wasze pytania. Ponieważ naszymi Odbiorcami do tej pory były głównie osoby interesujące się zdrowym stylem życia jednym z nich jest powracające pytanie o AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ w najbliższych dniach.
Wcale nas to nie dziwi. Wymuszona przez sytuację zmiana dotychczasowych nawyków może wiązać się z dużym dyskomfortem, który niekorzystnie wpływa na naszą wytrwałość w zaleceniach i samopoczucie. Postarajmy się więc stworzyć nowe możliwości dla realizowania dotychczasowych celów.⁣
  • większość SIŁOWNI została zamknięta – to bardzo dobra decyzja; zagrożenie stanowiły nie tylko jako spore skupiska ludzi skoncentrowane na niewielkiej powierzchni, ale też poprzez duże prawdopodobieństwo potencjalnej ekspozycji na wirusa przetrwałego na różnych powierzchniach – przyrządach, maszynach etc.⁣
  • #TRENUJWDOMU – zachęcamy Was do nierezygnowania z aktywności i wypróbowania domowych treningów; wiemy, że nie wszyscy lubią tę formę lub brakuje im na nią pomysłów, dlatego staramy się nimi z Wami dzielić w naszych mediach społecznościowych;
  • WIETRZENIE – pamiętajcie o tym, by często wietrzyć pomieszczenia, w których przebywacie, zwłaszcza po domowym treningu;
  • aktywność fizyczna NA ŚWIEŻYM POWIETRZU – jedno z najczęstszych pytań – BIEGANIE, SPACERY, NORDIC WALKING, JAZDA ROWEREM to doskonałe formy aktywności na kolejne dni, pod warunkiem, że zachowana będzie odpowiednia odległość pomiędzy innymi osobami przebywającymi na dworze; unikajmy miejsc potencjalnie zatłoczonych, pamiętajmy o higienie rąk, niedotykaniu twarzy, związaniu włosów;⁣
  • SCHODY zamiast windy – to dobry moment do wdrożenia tego zdrowego i dużo bardziej higienicznego nawyku; przyciski w windzie to kolejna potencjalnie skażona powierzchnia, o której często zapominamy;⁣
  • SPRÓBUJ CZEGOŚ NOWEGO – potraktujmy ten czas nie jako ograniczenie, ale możliwość odkrycia nowego rodzaju aktywności i ćwiczenie kreatywności – joga, pilates, wprowadzanie do treningu rozciągania, na które zawsze brakowało czasu, otwarcie kolejnego sezonu biegowego, wyciągnięcie z piwnicy roweru i udanie się na długo odkładaną wycieczkę do lasu… wbrew pozorom możliwości jest mnóstwo!⁣
  • AKTYWNOŚĆ Z DZIEĆMI – zrezygnujmy z PLACÓW ZABAW na rzecz wspólnych spacerów, wycieczki do lasu (unikając transportu publicznego), wycieczki rowerowej; jeszcze bardziej dbajmy o higienę rąk i edukujmy w tym zakresie dzieci;⁣
  • wychodząc z domów i budynków, pamiętajmy o KLAMKACH; najbezpieczniej jest otwierać drzwi za pomocą ŁOKCIA;⁣
  • EXERCISE IS MEDICINE – po rzetelną wiedzę, inspiracje oraz informacje na temat aktywności fizycznej zapraszamy Was do kanałów Exercise is Medicine Poland; dr Anna Mrozek oraz fizjoterapeutka i trenerka personalna Małgorzata Perl wraz z całym zespołem EIM czekają tam na Was i zachęcają do #TRENUJWDOMU⁣;
___⁣
Korzystając z okazji chcielibyśmy bardzo serdecznie PODZIĘKOWAĆ WAM za ogromną mobilizację w zwiększaniu świadomości społecznej. To, co przez ostatnie trzy dni obserwowaliśmy w naszych mediach społecznościowych bardzo pozytywnie nas zaskoczyło. Ostatni post #zostańwdomu na samym Facebooku dotarł do prawie 300 000 tys. osób. Do jeszcze większego grona wspólnie dotarliśmy na Instagramie! ⁣
Łącznie post udostępniło ponad 3000 osób.⁣

Dziękujemy! RAZEM stanowimy ogromną siłę. ⁣

Nie lekceważmy takiej formy działań i wpływania na zachowania innych!

Pozostaje nam mieć nadzieję, że świadomość przełoży się na realne postawy, dlatego zachęcamy do dalszego informowania rodziny, przyjaciół, znajomych.⁣
Zachęcamy do śledzenia oficjalnych, wiarygodnych źródeł wiedzy komentujących bieżącą sytuację: Główny Inspektorat Sanitarny & Ministerstwo Zdrowia. My przez następne dni będziemy nadal starać się zapewniać Wam praktyczne informacje, pomysły i „internetowe wsparcie”, na bieżąco komentując sytuację w naszych relacjach na Instagramie.
Dziękujemy, że nam w tym pomagacie!⁣

Alicja Baska

Dyrektor Organizacyjna i współzałożycielka PTMSŻ, lekarz stażysta, aktywistka. Wcześniej przewodnicząca i współzałożycielka pierwszego w Polsce Studenckiego Koła Naukowego Medycyny Stylu Życia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Członkini Zarządu European Lifestyle Medicine Council. Pasjonatka medycyny kulinarnej.